Seminár k 30.výročiu vzniku Únie slovenských televíznych tvorcov

12.12.2019 10:39

    prednášky Juraja Lihosita , Kateřiny Javorskej a Ľubomíra Fifíka 

    zo seminára k 30.výročiu vzniku Únie slovenských televíznych tvorcov  

   /pozri nižšie/

Prednáška Juraja Lihosita na seminári ÚSTT 28.1.2020

Po konštituovaní Únie slovenských televíznych tvorcov (ÚSTT-mimochodom tento názov navrhol Vedúci výrobného štábu STV Ľuboš Zaťka) sa začal proces transformácie Zväzu slovenských dramatických umelcov na nové združenia. Novozvolený výbor ÚSTT sa touto otázkou zaoberal už 1. februára 1990 a rýchlo vznikli nové organizácie, ktoré sa stali nástupnými právnymi subjektmi bývalého Zväzu dramatických umelcov organizáciami. V oblasti filmu a televízie to boli Slovenský filmový zväz (SFZ), a ÚSTT a ďalšie združenia, ktoré reprezentovali scenáristov, kameramanov, animátorov a ďalších tvorcov. Spolu s tým sa rozdelili aj financie, ktoré dostával bývalý zväz zo štátneho rozpočtu. Hneď od počiatku sa oba zväzy snažili napraviť krivdy minulosti, medzi ktoré patril aj zákaz činnosti Filmového a televízneho zväzu (FITEZ) a s tým spojené aj zrušenie udeľovania cien IGRIC. Na jeho začiatky spomínal jeden s jeho zakladateľov Martin Slivka.

“V socialistickom Československu bol celý rad filmových tematických prehliadok a súťaží. Ich vyvrcholením bolo každoročné bilancovanie hranej i krátkometrážnej tvorby. No do výberu filmov a najmä do ich ocenenia zasahovalo nielen vedenie kinematografie, ale aj vyššie stranícke orgány. Už pri prvom politickom odmäku roku 1963/64 a súčasnom nástupe československej novej vlny sa na pôde Filmového a televízneho zväzu /FITEZ/ zrodila myšlienka samostatného, nezávislého hodnotenia tvorby. Na konci roku 1966 sa myšlienka stala realizovateľnou. Spojenie s Slovenským literárnym fondom vytvorilo zázemie, aby boli ocenenia aj finančne dotované. Na báze národných kinematografií, slovenskej a českej. ČeFITEZ pomenoval svoju cenu Trilobit. Ja som navrhol názov IGRIC. Tieto názvy sa dochovali dodnes.
Igric /po latinsky joculátor/ bol stredoveký potulný spevák, herec komediant a najmä bol nezávislý na politickej moci, čo malo byť zásadnou podmienkou. Vecný symbol ceny – sošku vytvorila Erna Masarovičová. Prvé udeľovanie sa konalo v roku 1967 a pokračovalo ešte v rokoch 1968-1969. V prúde týchto filmových udalostí bol aj 21. august 1968 a jeho internacionálna "pomoc". FITEZ bol jednou /možno aj jedinou/ organizáciou, ktorá súhlas s "pomocou" nevyslovila a nepodpísala. V dôsledku toho bol ako protispoločenská a protisocialistická organizácia príkazom federálneho Ministerstva vnútra zrušený a všetky jeho aktivity boli zakázané.

Slovenský filmový zväz a ÚSTT sa pri svojom konštituovaní v roku 1990 prihlásili k dedičstvu FITEZu a bolo teda logické, že 31.1.1993 udeľovanie ceny obnovil.“

V priebehu nasledujúcich rokov sa SFZ a ÚSTT dohodli na spoločnom udeľovaní ceny, pretože film sa bez televízie čím ďalej tým viac ocital bez finančnej základne, čo sa ešte umocnilo divokým priebehom privatizácie Slovenskej filmovej tvorby – Koliba. Podstatný vplyv na udržaní udeľovania IGRIC-ov mala existencia Literárneho fondu.

Literárny fond sa tak ako mnohé bývalé štátne organizácie transformoval na verejnoprávnu inštitúciu zákonom NR SR a v roku 1993 sa po búrlivých a konfrontačných diskusiách uzákonil do dnešnej podoby. Podstatou transformácie bolo rozdelenie dovtedajších sekcií a vznik Kódovníka, ktorý stanovil  pomer rozdeľovania 2% odvodov do príslušných sekcií, podľa toho v akej oblasti príjmy vznikli. Kódovník vznikol za výrazného prispenia zástupcov ÚSTT v sekcii LF a je dodnes bázou pre rozdeľovanie príjmov LF.

Literárny fond podporuje predovšetkým vznik pôvodných scenárov filmových a televíznych diel, ďalej podporuje cesty tvorcov do zahraničia a tiež finančne podporuje sociálne slabších tvorcov -  dôchodcov. A tiež financuje ceny IGRIC.

Podpora vzniku filmových a televíznych scenárov sa realizuje prostredníctvom programov Alfa a Beta, ktoré vznikli tiež s výrazným prispením zástupcov ÚSTT a S FZ a fungujú dodnes.

Treba povedať, že existencia LF nebola vždy jednoduchá a boli výrazné snahy o jeho zrušenie. Základnou výhradou bolo to, že 2% odvody zo všetkých honorárov sú vlastne ďalším zdanením a sú tak protiústavné. Našťastie, zatiaľ sa nenašla v parlamente väčšina, ktorá by zrušenie presadila. Umelecké fondy (a aj LF) sú po dlhé roky jednou z mála podporných inštitúcií a bez nich by sa kultúrna obec ocitla v ešte väčšom útlme ako doteraz.

Ako som už spomenul, udeľovanie cien IGRIC by bolo bez LF nemožné, pretože fond financuje ceny a tiež náklady spojene s fungovaním poroty.

Istá časť filmových tvorcov mala s udeľovaním cien IGRIC problémy, a to najmä po vzniku Slovenskej a televíznej akadémie (ASFR), ktorá sa konštituovala neskôr a nestala sa tak nástupníckou organizáciou po ZSDU, a tak sa nemohla zúčastňovať v zastúpení LF a tým aj spolurozhodovať o použití finančných prostriedkov. Pôvodne mala byť Akadémia  nadáciou nezávislou na štátnej podpore, avšak po legislatívnych zásahoch Mečiarovej vlády sa musela transformovať na občianskej združenie, čím sa stala pri získavaní štátnych financií konkurentom SFZ a ÚSTT. Niektorí jej funkcionári začali okrem iného spochybňovať aj existenciu ceny IGRIC. 

Napr. prezident SFTA sa o IGRIC-ovi vyjadril v STV že „jeho koncepcia, ktorá bola kdesi na začiatku, sa postupne  akoby tak rozriedila a odišla do stratena. ... ten IGRIC sa stal takým  uzavretým,  kabinetným  nejakým inštitútom, ktorý raz do roka nejaká päť- šesť členná porota odovzdala filmárom ceny...“

Pôvodne sa udeľovala len jedna cena IGRIC, avšak s postupom času sa vykryštalizovala dnešná podoba Štatútu IGRIc-a a udeľovanie cien sa ustálilo v rôznych oblastiach tvorby audiovizuálnych diel – v hranej, dokumentárnej, animovanej a za celoživotné dielo.

Podstatný atribútom ceny však je nezávislá porota, ktorú zostavujú ÚSTT, SFZ a tento princíp sa dodržiava dodnes. IGRIC zažil za 30-rokov rôzne peripetie, spomínam si jeden ročník, kedy sa odovzdávania cien zúčastnil vtedajší prezident SR, alebo raz keď neprišla na odovzdávanie dohodnutá moderátorka (zabudla) a moderovania sa musel ujať predseda SFZ.

Ešte dodávam, že IGRIC v podstate pozostáva z dvoch častí: jednou je samotné udelenie cien porotou a druhou slávnostné odovzdávanie, ktoré LF nepodporuje, a ktoré  bolo a stále je ovplyvnené nedostatkom financií.

Na záver by som chcel pripomenúť, že zásady podpornej činnosti a fungovania LF ako aj ceny IGRIC bolo prijaté v 90 –tych rokoch minulého storočia a v zásade platia dodnes.

Juraj Lihosit

_________________________________________________________________________

Od zákonov k ekológii a detskej tvorbe

Kateřina Javorská
 
Éra kreovania zákonov, vnútorných predpisov Slovenskej televízie a aktivity, ktoré Únia vyvíjala na stabilizovanie média verejnej služby sa postupne utlmovali, niektoré sa podarilo naplniť úspešne, iné zostali na pol ceste, najmä pre neochotu zo strany vedenia STV. To sa týkalo najmä sadzobníka odmien, ktorá doteraz zostal iba na papieri.
Aj vďaka individuálnym profesijným záujmom členov Únie sa napokon rozbehli aktivity v oblasti tvorby pre deti a tvorby s environmentálnym zameraním a práve o tejto aktivite Únie sa chcem zmieniť.
Na začiatku bola pomerne fungujúca spolupráca s vedením Ceny Dunaja, druhým najstarším festivalom programov pre deti a mládež. Už  jeho vznik je zaujímavou kapitolou. 27. septembra 1971 sa v bratislavskom štúdiu Československej televízie konal 1. ročník Medzinárodného festivalu filmov a televíznych programov pre deti a mládež Prix Danube. V mnohom sa jeho organizátori inšpirovali festivalom Prix Jeunesse v Mníchove. Ten vznikol ako nadácia už v roku 1964 a čoskoro sa stal skvelo organizovaným fórom tvorcov pre deti a mládež. Bol založený na základe iniciatívy slobodného štátu Bavorsko, jeho hlavného mesta Mníchova televízie Bayerische Rundfunk (BR) a Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF).  Renomovaný festival zohral aj zaujímavú rolu pri vzniku Ceny Dunaja. V tých rokoch bol šéfredaktorom Hlavnej redakcie vysielania pre deti  a mládež  PhDr.Július Beňo a najmä on a jeho neústupnosť stáli za vznikom festivalu. Festival vznikol neuveriteľne rýchlo – o jeho konaní bolo 
ÚSTT zorganizovala v rámci festivalu, ale aj v rokoch, keď sa festival nekonal semináre a štyrikrát  v ich rámci odovzdala cenu ÚSTT a Literárneho fondu tvorcovi za audiovizuálnu tvorbu pre deti a mládež. Keďže išlo o cenu udeľovanú ÚSTT, išlo samozrejme o televíznych tvorcov. Literárny fond zabezpečil finančné ohodnotenie oceneného tvorcu.
V roku   1999 – seminár, ktorý sa konal v rámci festivalu  v rámci Ceny Dunaja s názvom Idoly, ideály a vízia roku 2000 v audiovizuálnej tvorbe pre deti. (kľúčové príspevky zazneli od Zory Pauliniovej, Suzanne Krucsay – ministerskej radkyne rakúskeho ministerstva školstva, R. Roya z Kanady, O. Nkem Oraque z Nigérie). Odovzdali sme po prvýkrát ocenenie pre tvorcu Za celoživotný prínos k tvorbe programov pre deti a mládež a získala ju režisérka Lucia Šebová. Odovzdávanie ocenení Prix Danube aj Ceny ÚSTT a Literárneho fondu sa konalo v reprezentačnej zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca. 
V roku 2000 sme cenu odovzdávali komornejšie – získal ju režisér Ján Chlebík, jedna z kľúčových osobností najmä bábkovej tvorby v rámci Slovenskej televízie. Seminár v rámci tzv. Malej Ceny Dunaja – Dieťa, lacný divák a ľahká obeť, alebo...? (Spíkrami boli Natália Sláviková, Eva Jaššová).
V rámci Ceny Dunaja 2001 sa konal seminár Desať rokov slovenskej televízie a tvorba pre deti a ocenenie získal legendárny kameraman programov pre deti Juraj Hajdu.
V roku 2003 sa uskutočnil posledný seminár s názvom Verejný záujem a detský divák - vízia budúcnosti a ocenenie získala moderátorka Patrícia Jariabková.
Cena Dunaja sa však už pomaly chýlila k svojmu koncu, vedenie televízie nemalo takmer žiadny záujem pokračovať v tradícii tohto výnimočného festivalu a ten pomaly zanikol. 
 
Kauza Miluj blížneho svojho
V roku 2005 vtedajšie vedenie STV (riaditeľom bol Richard Rybníček) pokúsilo zasiahnuť do autorského diela – dokumentu režiséra Dušana Hudeca Milluj blížneho svojho, ktorý sa vracal k protižidovskému pogromu v Topoľčanoch na jeseň roku 1945. Teda už zopár mesiacov po skončení druhej svetovej vojny. Zúčastnili sme sa zasadnutia mediálneho výboru v Národnej rade a s údivom sledovali, ako sa politici stavajú k tak pregnantnému porušeniu práv autora. Dovolím si tu citovať list, ktorý napísali spoločne Slovenský výbor PEN k  
„Slovenský výbor PEN, Únia slovenských televíznych tvorcov a Slovenský syndikát novinárov vyjadrujú vážne znepokojenie nad spôsobom, akým vedenie Slovenskej televízie pristupuje k autorskému dielu scenáristu a režiséra Dušana Hudeca „Miluj blížneho svojho...“. Požiadavku generálneho riaditeľa STV pána Richarda Rybníčka vystrihnúť z dokumentu vetu jedného z respondentov, považujeme za pokus o cenzorský zásah, pokus o obmedzenie ústavného práva na slobodu prejavu, pokus o zásah do práv autora, ale aj obmedzovanie ústavného práva občanov SR na informácie. Argumentácia § 19 Zákona č. 308/2000 Z. z.  považujeme zo strany STV za nemiestnu, keďže jej účelom je bezprecedentné opodstatnenie porušovania horeuvedených práv domnelou hrozbou udelenia pokuty Radou pre vysielanie a retransmisiu. Takýto výklad práva by mohol pre budúcnosť znamenať nekontrolovateľné zasahovanie vydavateľov a vysielateľov do redakčných príspevkov a autorských diel, následnú manipuláciu s obrazom reality v médiách a ohrozenie demokracie v SR.
Horeuvedené organizácie s údivom sledujú, že celá situácia vznikla práve na pôde Slovenskej televízie, ktorá je konštituovaná, aby zabezpečovala občanom verejnú službu a tým napĺňala ústavný záväzok štátu v oblasti práva na informácie, prístup ku kultúrnym hodnotám a vzdelávaniu.“
 
Režisér Dušan Hudec sa k tejto kauze vyjadril nasledovne:
Prečo parlamentný výbor prehodnotil svoj postoj k STV?
 
  
Výbor NR SR pre kultúru a média prijal na zasadnutí 12. apríla 2005 slobodne a bez nátlaku uznesenie, že generálny riaditeľ STV Richard Rybníček svojím rozhodnutím týkajúcim sa môjho filmu Miluj blížneho svojho... (o povojnovom protižidovskom pogrome v Topoľčanoch) pred rokom "porušil zákon, keď bezdôvodne zasiahol do redakčnej nezávislosti tvorcov".
Riaditeľ Rybníček totiž v tom čase vyhlásil, že len v prípade, že bude istá veta z filmu vystrihnutá, bude môcť považovať film za dokončený. V opačnom prípade hrozil odstúpením od zmluvy. Vo svojom rozhodnutí sa odvolával na stanovisko právneho odboru, ktoré mi STV nikdy nepredložila. Film sa potom niekoľkokrát vysielal, avšak len v rámci diskusnej relácie Pod lampou. O niečom hovoria aj slová riaditeľa v diskusii po filme: "Nemôžem sa zmieriť s tým, aby si tvoriví pracovníci robili, čo chcú, lebo si povedia, že ich program je v poriadku a takto to má ísť do vysielania a vedenie sa má tomu len prizerať?!" To je skutočne ukážkový postoj vedenia STV k vlastnej tvorbe.
O tri týždne neskôr po spomínanom zasadnutí výboru pre kultúru, 3. mája 2005 ten istý výbor na podnet predsedu NR SR Pavla Hrušovského a za jeho osobnej účasti "prehodnotil" svoj postoj k STV a odvolal väčšinu uznesení, ktoré v súvislosti s STV prijal. Myslím si, že to bola rovnaká ukážka demonštrácie moci, akú predviedol Rybníček, keď zastavil film napriek tomu, že zodpovední dramaturgovia film schválili do vysielania.
Nemienim sa zaoberať otázkami, či existuje niekde v Európe verejnoprávna televízia, ktorej riaditeľ by "kriminalizoval" tvorbu vlastnej inštitúcie, ako sa stalo v prípade tohto filmu. Ani tým, či by sa mohol k tvorcom správať rovnako arogantne a pohŕdavo ako pán Rybníček, ktorý sa o nich vyjadruje, slušne povedané, s hrubým dešpektom. Ani tým, či je pravda alebo nie, čo parlamentné a mediálne kuloáre zhodne tvrdili - že dokument bol zastavený na výslovne želanie predsedu NR SR. Ani tým, komu slúži "zabetónované" vedenie STV v Mlynskej doline, aké je jeho poslanie, akú cynickú, sofistikovanú, "mediálnu" hru hrá s divákmi STV a občanmi tohto štátu. Pravdepodobne rovnakú, ako niektoré politické strany, ktoré vedenie STV podporujú.
STV v prípade tohto filmu premárnila vzácnu príležitosť: mohla poslať pozitívny signál verejnosti a presvedčiť ju, že sa nebojí otvárať citlivé témy našej histórie a tak prispieť k morálnej obrode národa. A je čo očisťovať! STV však nenašla na to odvahu a ukázala svoju pravú, pokryteckú tvár.
Predseda parlamentu Pavol Hrušovský však svojím postupom voči kolegom v parlamentnom výbore pre médiá a kultúru spochybnil práca celého parlamentu, z poslancov urobil nesvojprávnych ľudí. Vznikajú vážne obavy, či poslanci konali podľa svojho vedomia a svedomia.
Je mi trápne za samotných poslancov výboru. Akú váhu majú rozhodnutia parlamentného výboru v očiach verejnosti, keď sa prijmú a potom ich musia zrušiť? Sú poslanci vôbec kompetentní ľudia alebo treba ich rozhodnutia naprávať? Aký zmysel má potom práca výboru pre médiá a kultúru? Kde sa môžu občania vlastne domáhať svojich práv?
Predseda parlamentu Hrušovský vyslal verejnosti ďalší mrazivý signál: nepriamo dal najavo, že zákony sa dajú vykladať podľa toho, ako sa to komu hodí.
DUŠAN HUDEC 2.6.2005
(Autor je režisérom, autorom dokumentu Miluj blížneho svojho... )
 
Envirofilm
 
Spolupráca Únie slovenských televíznych tvorcov (ďalej len ÚSTT) s festivalom Envirofilm sa začala veľmi nenápadne. Paradoxne za to „mohol“ iný festival, najstarší festival tohto druhu - český Ekofilm, ktorý sa od roku 1997 konal po rokoch strávených v Ostrave prvýkrát v Českom Krumlove. V roku 1998 sa tam členovia mimovládnej ÚSTT stretli so zástupcami festivalu Envirofilm a bol položený základ budúcej spolupráce. Na Ekofilme sa vtedy konal seminár o možnostiach prezentovania problémov životného prostredia a jeho ochrany na televíznej obrazovke. Okrem televízií verejnej služby – Českej televízie a Slovenskej televízie už fungoval aj televízia Nova od roku 1994 a na Slovensku aj čerstvo televízia Markíza (od roku 1996, krátke a rýchlo ukončené vysielanie televízie VTV nerátame) a tak očakávania tých divákov, ktorí si veľmi dobre uvedomovali možnosť ovplyvniť mienku verejnosti v prospech ochrany životného prostredia boli veľké. Práve tento seminár sa stal štartovacou čiarou spolupráce štábu Envirofilmu s filmovými profesionálmi a ich organizáciami.
Hneď v nasledujúcom roku 1999 sa ÚSTT prvýkrát aktívne zúčastnila festivalu Envirofilm, keď zorganizovala seminár o pôsobení investigatívnej publicistiky na obrazovke Slovenskej televízie a zároveň prvýkrát odmenila Cenou ÚSTT a Literárneho fondu za dlhodobý prínos k tvorbe s environmentálnym zameraním Katarínu Začkovú – redaktorku Slovenskej televízie, ktorej relácia Eko ďalej vtedy patrila k skvelej investigatívnej publicistike. Odvtedy ÚSTT pravidelne participovala na programe Envirofilmu a odmeňovala významných televíznych aj filmových tvorcov, ktorí sa zapísali do histórie audiovizuálnych programov s environmentálnou tematikou.  Od roku 1999 podporil udeľovanie tejto ceny, spojenej s finančným ohodnotení aj Literárny fond, ktorý takisto treba menovať ako spolupracujúcu organizáciu. Tak ako ÚSTT zabezpečovala semináre odborne, tak Literárny fond podporil účasť tvorcov na seminároch a postaral sa o odmeny lektorom. V dvadsaťročnej histórii Envirofilmu ide o jedinečnú kontinuitu. Počnúc rokom 1999 sa takisto začína história účasti nominantov ÚSTT v porotách Envirofilmu. Najskôr to bol režisér Juraj Lihosit, ktorý práve preto, že bol jedným z kmeňových režisérov publicistickej relácie Eko ďalej si veľmi dobre uvedomoval potrebnosť filmov aj publicistických relácií tohto typu pri napĺňaní obsahu pojmu „televízia verejnej služby“. Tým, že sa ÚSTT počas svojej spolupráce s SAŽP usilovala podporovať kritické reflexie tvorby s environmentálnym zameraním a pravidelne organizovala semináre na rôzne témy, stala sa v rámci pravidelnej intenzívnej spolupráce s festivalom Envirofilm významným subjektom s výnimočnou možnosťou postihnúť vývoj tvorby tohto zamerania v rámci Slovenska aj trendov v zahraničných produkciách. Táto reflexia je súčasťou kapitoly Film a životné prostredie – ságy aj investigatíva. 
V ďalších rokoch sa tvorcovia usilovali zmapovať históriu slovenskej filmovej aj televíznej tvorby a venovali sa v seminároch témam, ktoré v nej najviac v súvislosti so slovenskou prírodou rezonovali. Na seminári Vysoké Tatry vo filme (v roku 2000) uviedol hostí z radov filmových tvorcov, ale aj environmentálnych aktivistov do problematiky režisér Milan Černák a aj potom jeho spolupráca na seminároch pokračovala. V nasledujúcom roku bol predmetom záujmu voda a seminár mal názov Voda v tvorbe slovenských filmárov. Milanovi Černákovi sa podarilo kultivovaným spôsobom mapovať nielen sumár diel, ktoré k uvedenej problematike vznikli, ale v tomto prípade aj postihnúť širší spoločenský aj ochranársky rozmer. Reflexia kontroverznej varianty C pri dokončení Vodného diela Gabčíkovo po odstúpení Maďarska od projektu Gabčíkovo Nagymaros bola mimoriadne potrebná a Milan Čermák, rovnako ako diskutujúci sa o to v nadväznosti na filmové diela aspoň pokúsili. 
Otázky tvorby dokumentárnych filmov, ktoré v renomovaných televíziách bodujú u divákov a na festivaloch získavajú ceny boli témou seminára s názvom Film a životné prostredie v roku 2004 zorganizovala Únia slovenských televíznych tvorcov. Desiaty ročník Envirofilmu aj vstup Slovenska do EU boli ďalšie dôvody, pre ktoré  sa seminár obracal nielen k otázkam dokumentárnej tvorby na Slovensku, ale aj inde v Európe. Seminár skúmal otázky tvorby, témami počnúc a spôsobom narácie končiac, ale aj zaoberal sa aj otázkami financovania týchto náročných projektov z rôznych prostriedkov a tiež podpory tvorby v jednotlivých televíznych spoločnostiach. Závažnou otázkou bola tiež diskusia k postaveniu prírodopisného dokumentu na obrazovke Slovenskej televízie a povinnosti toho verejnoprávneho média smerom k tomuto typu tvorby. Zaznievali otázky o moci médií v prípade filmov o životnom prostredí, o tom, aký divák sa dnes zaujíma o tieto filmy, aké programové typy môžu zaujať najmladšiu generáciu. A samozrejme či  je naša slovenská príroda dostatočne atraktívna pre diváka, ohurovaného ságami z divočiny z produkcií týh najbohatších televízií ? Seminár už mal svoju povesť a tak sa ho zúčastnili aj súkromní producenti a týh zaujímalo, ako môžu získať finančné prostriedky na výrobu. O situácii v Poľsku referoval riaditeľ lodžského filmového štúdia zaoberajúceho sa najmä výrobou filmov o prírode  Andrzej Traczykowski, či súkromný producent aj režisér z Českej republiky Martin Skyba. 
K téme Vysokých Tatier sa ÚSTT vrátila aj v roku 2005, bolo to iba pár mesiacov po katastrofickej víchrici, ktorá v novembri 2004 zdevastovala tatranské lesy a zničila aj našu zakorenenú predstavu o tom, ako majú Tatry „vyzerať“. Seminár Tatry – umenie a realita s podtitulom „ale aj iné katastrofy v prírode, v človeku aj v umení“ sa stal živým fórom názorov aj filozofických otázok. Rezonovala ochrana prírody, úloha človeka v tomto procese,  názory vedcov aj filmárov, v tvorivej atmosfére sa spoločne hľadali odpovede. Okrem tvorcov sa diskusie zúčastnili aj ochranár Juraj Vysoký, ktorý možno aj pozmenil niektoré názory na to, ako by Tatry mali vyzerať, ako sa často líšia predstavy človeka s jeho „potrebami“ a prírody s jej dlhodobým horizontom.
Organizátori z ÚSTT si však pri hľadaní tém seminárov uvedomovali, že aj vybavenosť filmára – psychická, fyzická aj technologická je nutným predpokladom vzniku kvalitného diela. V roku 2006 sa tak venovali filmovani v prírode z pohľadu filmára, kameramana – režiséra. Filmár a príroda – vášeň, zákony a trpezlivosť bol názov, ale za ním sa skrývali pravidlá písané aj nepísané, príprava aj okamžitá reakcia toho, ktorý má svoj objektív zameraný na deje v prírode. O svoje postrehy sa delili filmári Zdeno Vlach a Jaroslav Mikuš s tými, ktorí ich filmy môžu zastrešiť – s producentom Andrzejom Traczykowskim z Poľska, s dramaturgičkou festivalu Ekofilm v Českom Krumlove Jitkou Radovou, ktorá zároveň z pozície pracovníčky českého Ministerstva životního prostředí poskytuje podľa možností finančné prostriedky na výrobu vzdelávacích filmov a s prezidentom organizácie BirdLife Rastislavom Rybaničom, ktorá pravidelne oslovuje filmárov na spoluprácu a výsledné filmy následne využíva ako vzdelávací materiál k rôznym projektom. 
Napriek snahe v roku 2007 zafungovala tak trocha únava materiálu aj strata záujmu členov ÚSTT, filmárov a producentov a tak sa organizátori seminárov zamerali na workshop.  Do filmovej súťaže pravidelne posielali svoje filmy aj amatéri a tak sa filmoví profesionáli zamerali práve na nich. Workshop pre filmových amatérov zaujal mnohých, ktorí vo voľnom čase berú kameru a vyrážajú do prírody. Prítomní amatéri počas neho získali veľa informácií najmä o príprave dokumentu, o formulovaní základnej myšlienky filmu v námete, o stopáži zamýšľaného dokumentu, o voľbe cieľovej skupiny, o problematike strihovej skladby aj o technikách rozprávania.  Došlo aj na problematiku filmovania v prírode z hľadiska legislatívy, o tejto dôležitej oblasti poskytla informácie RNDr. A. Jusková z Ministerstva životného prostredia SR. 
Aj nasledujúci rok sa semináre ÚSTT pohybovali skôr vo forme workshopov a opäť boli zamerané na amatérov. Lektori – Katarína Javorská (scenáristka a dramaturgička), Ladislav Bariak (redaktor), Katarína Dlouhá (strihačka), Peter Glocko (spisovateľ a scenárista) a Martin Skyba (režisér) sa venovali vývoju projektu, celej abecede prípravy, od námetu a scenára cez storyline.  Osvetlili amatérskym filmárom rôzne možnosti komentára v dokumente, venovali sa žánrom, zberu materiálu aj strihovej skladbe. V rámci prípadovej štúdie prezentoval režisér Martin Skyba prácu na svojom dokumente Bezdomovci ze cvičiště a venoval sa dôkladne prácam s archiváliami a zberu materiálu. 
V roku 2009 sa seminár kvôli nezáujmu oslovených amatérskych filmárov nekonal, posledný vzdelávací počin sa uskutočnil počas Envirofilmu v roku 2010. ÚSTT usporiadala tvorivý workshop pre študentov filmových škôl z Českej republiky a zo Slovenska a uskutočnil sa po prvýkrát aj v spolupráci s Akadémiou umení v Banskej Bystrici, jej Fakultou dramatických umení, ktorá na workshop poskytla priestory a premietaciu techniku. Účastníci mali možnosť sa počas dvoch dní inšpirovať  myšlienkami, ukážkami z filmov aj reflexiami, ktoré im sprostredkovali rôzne osobnosti z oblasti filmu, aj ochrany životného prostredia. V rámci workshopu mali možnosť študenti zo Zlínskej filmovej školy, z Súkromnej strednej školy filmovej v Košiciach a z FDU v Banskej Bystrici vyskúšať si pretavenie osobných reflexií, získaných na základe podnetov od Juraja Rizmana, prezidenta Greenpeace Slovensko  na tému Globálne problémy globálneho sveta či architektky Zory Pauliniovej– odborníčky na verejné priestory. Po tvorivej diskusii začali pracovať na skupinovej tvorbe scenára videoklipu, ktorý mal reflektovať problémy súčasnej civilizácie vtipnou a skratkovitou formou. Prezentované práce boli príjemným prekvapením pre organizátorov.  
Ako sme spomenuli, od roku 1999 udeľovala ÚSTT v rámci záverečného ceremoniálu Envirofilmu aj Cenu ÚSTT a Literárneho fondu. Tvorcovia, ktorí sa zväčša celoživotne venujú tvorbe filmov o prírode, ekológii, alebo ochranárstve, či už sú to filmári, alebo televízni pracovníci sú málokedy na filmových festivaloch dokumentárnych filmov ocenení. Ich „parketa“ je práve na takýchto špecializovaných festivaloch, tematický zameraných na ochranu prírody, dobrodružstvo, hory, cestovanie či pohľady pod vodnú hladinu a pod. Tu treba spomenúť aj dôležitý fakt, že najmä v deväťdesiatych rokoch, keď sa stav životného prostredia stal predmetom aj oficiálneho záujmu politikov, keď sa ochranárom a členom mimovládnych organizácii začalo dariť intenzívne a najmä otvorene komunikovať s vládnymi štruktúrami, keď sa títo ľudia prestali takmer potajomky schádzať na fórach a festivaloch, ako bol pôvodný ostravský Ekofilm, mali sme aj my, filmoví a televízni tvorcovia oprávnený pocit, že najmä televízia verejného záujmu by týmto témam mala venovať zvýšenú pozornosť. Tým skôr, že sme mali dlhoročnú skúsenosť s programami rakúske ORF, jej oddelenia Universum, ktoré sme aj za čias totality mohli sledovať na viedenských televíznych kanáloch. A založením Ceny Únie slovenských televíznych tvorcov a Literárneho fondu sme chceli tak trocha zviditeľniť tých málo filmárov, ktorým sa tvorba neľahkých projektov, či už išlo o prírodopisné dokumenty, magazíny, alebo investigatívnu publicistiku stala celoživotnou láskou.
Hneď v roku 1999 sa laureátkou celkom logicky stala Katarína Začková, ktorej projekt Eko ďalej bol logickým vyústením predstáv o tom, ako by mala investigatívna publicistika vyzerať. Relácia kládla nepríjemné otázky, zodpovední sa často potili priam v priamom prenose a všetci, ktorým záležalo na budovaní demokracie a jej ďalšieho piliera – televízie verejného záujmu -  sa tešili. Veď čo iné, ak nie takáto publicistika je práve najlepšou vizitkou jej nezávislosti a slobody.
V nasledujúcom roku Cenu získal režisér, dokumentarista Tomáš Paštéka, známy zo svojich dokumentov, ale aj svojimi filmovými projektmi pre Ministerstvo životného prostredia SR (projekt  Biodiverzita). 
V tých rokoch, kedy sme konečne opäť pociťovali uvoľnenie atmosféry po zmene politickej klímy súvisiace s odchodom Vladimíra Mečiara z postu premiéra s čím samozrejme súvisela aj zmena situácie v Slovenskej televízii, sa zdalo, že práve záujem o životné prostredie, propagácia trvalo udržateľného života, ale aj investigatívna publicistika je to pravé, čo by mala televízia verejného záujmu ponúkať svojim divákom. A že teda nebude problém s tvorcami, skúsenými aj novými, ktorým tieto témy ležia na srdci. Paradoxne sa však výber začal postupne zužovať. Cenu získal za svoje rozsiahle dielo skvelý fotograf, kameraman aj režisér Jindro Vlach, o pár rokov neskôr aj jeho brat Zdeno, odmenili sme skúseného redaktora STV Imricha Schlossera, ktorý zanovito a roky aj úspešne presadzoval v STV projekt Slovenská príroda, režiséra relácie Eko ďalej Juraja Lihosita, Cenu získal aj Paľo Barabáš, aj keď jeho tvorba nie je čisto televízna a jeho témy sú často skôr z oblasti dobrodružstva, ako ekológie, avšak nemohli sme tak výnimočného tvorcu obísť. Siahli sme aj do Košíc a ocenili dlhoročného bojovníka v regionálnom štúdiu Milana Štelbaského, osamelého bežca Jaroslava Mikuša či výborného kameramana Vlada Haviara. Avšak naša predstava, že sa televízna tvorba s týmito témami rozbehne sa ukázala mylná. Naplno sa rozbehol boj o miesto na trhu, komerčné televízie mali záujem o environmentálne témy iba ak boli dostatočne atraktívne, STV sa dostala do takmer fatálneho tvorivého útlmu v čase keď riaditeľoval Richard Rybníček. Bolo načase Cenu redizajnovať.
V roku 2010 ÚSTT a Literárny fond pretransformovali cenu na Cenu pre tvorcu do 35 rokov, aby tak podporili mladých filmárov, ktorí sa venujú témam, ktoré súvisia s prírodou, ekológiou, ale aj s životným štýlom človeka, oceňujú toleranciu a úctu k svetu okolo nás. Takáto cena bola udeľovaná naposledy pri príležitosti 20. ročníka festivalu Envirofilm študentovi Vysokej školy múzických umení Dominikovi Jursovi.
 
Sumár
1999  Katarína Začková – televízna publicistka (Eko ďalej)
2000  Tomáš Paštéka – režisér, dokumentarista
2001  Jindro Vlach – režisér
2002  Imrich Schlosser – redaktor
2003  Katarína Javorská – dramaturgička, scenáristka
2004  Juraj Lihosit – režisér projektov Eko ďalej
2005  Zdeno Vlach – režisér, dokumentarista
2006  Pavol Barabáš – režisér, dokumentarista
2007  Milan Štelbaský – režisér, dokumentarista
2008  Jaroslav Mikuš – režisér, dokumentarista
2009 Vladimír Haviar – kameraman, dokumentarista
2010  Jana Sadloňová – dokumentaristka
2011  Ivan Kršiak – absolvent Katedra dok. tvorby a pedagóg FDU AU v BB
2012  Alžbeta Gavendová - absolventka Katedra dok. tvorby FDU AU v BB
2013  Marek Janičík – absolvent Katedra dok. tvorby FDU AU v BB
2014 Dominik Jursa – študent dokumentárnej tvorby VŠMU
 
Je zrejmé, že prvé občianske združenie založené v mediálnom priestore po zamatovej revolúcii – ÚSTT vznikla 28. januára 1990 – malo desiatky aktivít, legislatívnych, umeleckých, ale aj občianskoprávnych. Nemám pocit, že by v dnešnej dobe neboli podobné aktivity potrebné., Obrana slobody tvorby, upozorňovanie na nátlak politikov a ich snahu zmanipulovať médium verejnej služby a posunúť ho pod svoju „správu“ , to všetko stále má svoj význam. Zrejme ho bude mať vždy, nech sa demokracia na Slovensku nachádza v akomkoľvek štádiu vývoja.
 
 
_________________________________________________________________________
 

doc. Mgr. art. Ľubomír Fifik

Únia slovenských televíznych tvorcov prežila 30 rokov

      Tridsaťročné spomínanie na činnosť stále existujúcej organizácie si tak trochu vyžaduje chváliť sa významnými rukolapnými počinmi jej protagonistov i radových členov. Mne, ako pamätníkovi,  však prichodí skôr zaznamenať pre prípadných zvedavých potomkov, čo všetko sme urobili, ba často chceli urobiť pre to, aby to v našej audiovizuálnej kultúre vyzeralo lepšie, alebo aspoň trochu lepšie.

Občianske združenie Únia slovenských televíznych tvorcov vytvorili ľudia, ktorých zväčša odchovala Slovenská televízia, alebo – ak chcete – Československá televízia v Slovenskej socialistickej republike Štúdio Bratislava. Do roku 1989 – teda do tzv. nežnej revolúcie - priamo riadená Ústredným výborom Komunistickej strany Slovenska. Tej televízie, ktorá bola a stále je považovaná za najvplyvnejšie médium komunistickej propagandy prednovembrového režimu. Je pri tom paradoxné, že práve naša organizácia a jej predstavitelia sa – na rozdiel od iných -  ešte dlho po „nežnej“ dožadovali – žiaľ neúspešne - dôsledného uplatňovania tzv „lustračného zákona“ na pôde STV. Keď sa potom v niektorých prípadoch ujali sami potrebnej očisty, prischla im často nálepka “červení Kméri“. Možno aj pre túto prílišnú horlivosť očistiť inštitúciu i seba od podozrenia, že zostávajú piatou kolónou totalitného režimu, nastupujúce pravoverné spoločenské špičky len veľmi nerady akceptovali akokoľvek kompetentné koncepcie, ktoré Únia slovenských televíznych tvorcov, resp. jej reprezentanti ponúkali. Porovnávajúc z profesionálneho a kultúrneho hľadiska stav pred a dnešný stav, neraz si hovorím „Škoda!“

Ani dnes si nerobím ilúziu, že týmto pripomenutím výročia a touto prezentáciou tridsaťročnej činnosti Únie sa niečo zásadne zmení. Myslím si však, že si naše občianske združenie za svoje aktivity zaslúži oveľa väčšiu spoločenskú pozornosť, než akej sa mu (hlavne v poslednom čase) dostáva. Myslím si tiež, že pozornosť a poďakovanie si zaslúži aj viacero osobností, ktoré postoje  a profil Únie za tie roky formovali a ktoré výrazne spolupracovali na množstve jej podujatí, koncepcií a odborných materiálov, ktoré Únia za tie roky vyprodukovala a ponúkla v záujme riešenia podmienok a potrieb pôvodnej audiovizuálnej (...a nielen televíznej...) tvorby na Slovensku.

Hneď na úvod treba podčiarknuť, že myšlienka vytvoriť samostatnú organizáciu televíznych tvorcov vznikla v organickej nadväznosti na udalosti novembra 1989, pod ktoré sa výrazným spôsobom podpísali aj televízni pracovníci (konkrétne Monika Kozelová, Ľuboš Jariabka a František Palonder), ktorí v novembri 1989 iniciovali vytvorenie Organizačného výboru VPN na pôde STV a svojou aktivitou dosiahli, že priame prenosy z Námestia SNP a diskusné relácie Dialóg Slovenská televízia vysielala skôr, ako sa to podarilo pražskému televíznemu štúdiu.

...a opäť dobový paradox, celé sa to začalo na schôdzi Celozávodného výboru Socialistického zväzu mládeže Československej televízie v Slovenskej socialistickej republike, ktorý zasadal vo výškovej budove v Mlynskej doline 20. novembra 1989 deň po ustanovení Verejnosti proti násiliu v bratislavskej Umeleckej besede a predsedal mu Pavol Rusko a jeho podpredsedom bol Václav Mika (dvaja budúci televízni  riaditelia - každý iný.., každý inde..., každý v inej televízii....).

Dajme však priestor spomienkam jedného z uvedených aktérov režisérovi a nášmu dlhoročnému agilnému spolupracovníkovi  Františkovi Palonderovi:

 

Prehistória – rok 1989

z pohľadu člena výboru ÚSTT a bývalého člena Organizačného výboru ČST v SSR režiséra Františka Palondera:

      „Raz, koncom dvadsiateho storočia, kdesi v osemdesiatom deviatom roku, začiatkom zimy, 19. novembra sa ľudkovia v Československu, ale aj v Bratislave naštvali a vyšli do ulíc. Jedni zo zvedavosti. Iní tiež, ale radšej sa schovávali za tých hlúpejších. A niektorí presne vedeli, čo sa stane a čo neodstane.

       V Umeleckej besede hustli rady a postávajúci okolo sa posmeľovali a pristupovali k stolíku. Jedni podpisovali, iní tiež, ale pre istotu si už formulovali odpovede pre previerkovú komisiu.

       Ľuďom vtedy poodpadávali kamene zo srdca a súc členmi VPN sa vtedajší pracovníci v kultúre zrazu ocitli vo Filmovom klube. Tam o.i. vzniklo „prepadové komando“ v zložení Ľuboš Jariabka, Monika Kozelová a František Palonder, ktoré na druhý deň – nevediac prečo, ale presvedčene vedené správnym smerom Monikou Kozelovou – prepadlo schôdzu CZV SZM ČST v SSR. Pobúrení členovia výboru považovali našu priateľskú návštevu za znesvätenie jej výsostnej pôdy. Je pravda, že len polovica ľudí bola pobúrená. Zrejme tá neinformovaná. Tá druhá polovica ostala pokojne sedieť priam v netrpezlivom očakávaní. Schôdzu viedol predseda Pavol Rusko, vtedajší redaktor Hlavnej redakcie športu, bezpečnosti a motorizmu, ktorý kontinuálne zotrval na svojom mieste a pokračoval v riadení novovzniknutého Organizačného výboru (OV ČST v SSR).

       OV sa konštituoval v priebehu niekoľkých dní v pätnásťčlennom obsadení:

Predseda – Pavol Rusko, Tajomníčky – Zuzana Kubová,  Marta Tomašovičová, Koordinátori – Ľuboš Jarjabka, František Palonder, Monika Kozelová, Amma Zvarová, Andrej Válek, Juraj Takáč,  Martin Harenčár, Elena Kotová, Milan Frič, Miroslav Majoroš, Pavol Šebo, Ľuboš Sirota, Václav Mika

       OV vytvoril pri paritnom zastúpení OV a vedenia ČST v SSR tzv. PROGRAMOVÚ RADU ako vrcholný orgán riadenia televízie na prechodné obdobie v zložení:

Predseda – Jaroslav Hlinický, Za vedenie STV – Igor Hron, Štefan Oravský, Tibor Rácz, Rudolf Martinák, Ernest Páleník, Za OV – Pavol Rusko, Václav Mika, Martin Harenčár, Ľuboš Sirota, Elena Kotová, František Palonder

       Tak sa vytvorili podmienky na slobodné vysielanie, tvorbu, myslenie a v neposlednom rade na slobodné združovanie.

       Na pôde OV vznikla 4. decembra 1989 (dva dni pred otvorením hraníc a dva dni pred dedom Mrázom, ktorý sa stal opäť svätým Mikulášom) myšlienka poslať do histórie sprofanovaný Zväz slovenských dramatických umelcov aj s jeho televíznou sekciou. Vznikol prípravný výbor Združenia televíznych tvorcov, ktorý sa 10. januára 1990 premenoval na Úniu slovenských televíznych tvorcov a pozval záujemcov o členstvo na 28. januára 1990. V ten deň sa pôvodne mal konať zjazd členov bývalého ZSDU. Pozvánka však už znela na ustanovujúce Valné zhromaždenie ÚSTT, ktoré sa konalo 28. januára 1990 v kongresovej sále hotela Bratislava o 8.30 hod. Po vypracovaní Programových téz ÚSTT 8. januára 1990 nasledoval Návrh stanov ÚSTT, ktorý zakladajúce Valné zhromaždenie schválilo.

       Toľko teda história, ako som ju videl ja. Možno ju iní kolegovia videli inak, ale doba bola hektická...

       ...a súčasnosť? (Ten yaers after?) nech sa páči: Pozrite sa okolo seba!“

 

Ako už bolo povedané Únia slovenských televíznych tvorcov vznikla na ustanovujúcom Valnom zhromaždení dňa 28.januára 1990, na ktorom sa zúčastnilo 192 televíznych tvorcov a hostí. Vznik formálne inicioval a základné materiály pripravil prípravný výbor v zložení: Marián Minárik, Ladislav Bariak, Juraj Lihosit, Juraj Takáč, Juraj Hora a Karol Strážnický. Ustanovujúce Valné zhromaždenie ÚSTT zvolilo za svojho predsedu pána Mariána Minárika, za podpredsedu Ladislava Barjaka a 19 členný výbor. Schválilo návrh Stanov ÚSTT a tiež Programové tézy ÚSTT, ktoré sú dodnes aktuálne v takmer nezmenenej podobe.

Čas vzniku Únie spadá do obdobia, keď v celej kultúrnej obci (a nielen v nej) vládlo nadšenie z prevzatia vlády z rúk jednej strany do rúk samotných ľudí. A tak vznikalo jedno občianske združenie za druhým, a to dokonca skôr ako vstúpil do platnosti príslušný liberálny Zákon o združovaní občanov (29.mája 1990). ...zjavne pod dojmom výroku Jána Budaja na tribúne VPN „Zrodil sa občan!!!“   

Predpoklad, že od nežnej revolúcie sa bude všetko vyvíjať normálnejšie, jednoduchšie a logickejšie sa však veľmi rýchlo ukázal ako neopodstatnený. ...a tak aj nadšenie pre občianske združenia časom vyprchalo a ľudia postupne akceptovali skutočnosť, že vládu jednej strany vymenila partokracia. Čakali sme, že o odborných veciach budú rozhodovať odborníci, ale ukázalo sa, že jedinými odborníkmi sa znovu stali straníci. Už jedna z prvých snáh Únie dosiahnuť v zmysle platného tzv. lustračného zákona očistenie televízneho vysielania od tých, ktorí boli spoluzodpovední za jeho zneužívanie ako ideologického nástroja Komunistickej strany Československa, sa skončila vyhláseniami, deklaráciami a ... bezmocnosťou.  Dodnes sa stretávame s ľuďmi, ktorí si svoju zodpovednosť za ideologické vymývanie mozgov neboli a nie sú ochotní uznať.

Novým fenoménom v spoločenskom živote sa stal boj o politickú moc a s ním súvisiace snahy novovznikajúcich politických subjektov presadiť svoj vplyv aj v rozhlase a televízii.  Začalo sa to presadzovaním spoľahlivých ľudí do vedenia televízie bez ohľadu na ich profesionálnu a morálnu spôsobilosť viesť tento zložitý organizmus. Odpoveďou bola snaha rozhlasových a televíznych pracovníkov presadiť také legislatívne garancie, ktoré by v budúcnosti zamedzili zneužívaniu rozhlasového a televízneho vysielania na prezentáciu ambicióznych politikov a ich ideológií. Tak sa zrodili návrhy zákonov o verejnoprávnom Slovenskom rozhlase a  o verejnoprávnej Slovenskej televízii. Dominantný podiel na ich koncepcii mal vtedajší manažment Slovenského rozhlasu pod vedením nového ústredného riaditeľa Vladimíra Števka a jeho blízkeho spolupracovníka pána Ernesta Weidlera.  V Slovenskej televízii im sekundovali páni Ing. Milan Frič, Ľubomír Sirota, Ing. Rudolf Šimko a aktívne sa zapojili i členovia Výboru ÚSTT. V tom čase z popudu pána Viliama Grusku požiadala Únia právnika pána prof. JUDr. Jozefa Prusáka, CSc, vtedy vedúceho Katedry teórie štátu a práva UK v Bratislave. o spoluprácu v oblasti práva.  V čase, keď sme s ním nadviazali spoluprácu sme ešte netušili, ako významne ovplyvní našu činnosť. Pravidelné konzultácie výboru s touto osobnosťou doviedli kreatívnych umelcov k poznaniu, že bez  schopnosti vnímať právny systém a inkorporovať do neho podmienky pre tvorbu nie je reálne posunúť veci ďalej.

Vďaka spolupráci v pánom prof. Prusákom sa začala Únia aktívne zapájať do formovania legislatívno-právneho rámca audiovizuálneho prostredia na Slovensku.  Zúčastnili sme sa na dotváraní zákona o Slovenskej televízii a Zákona o Slovenskom rozhlase ich neľahkom obhajovaní v parlamente. Tieto zákony sa dňa 24. mája 1991 stali prvými zákonmi o verejnoprávnom rozhlase a verejnoprávnej  televízii v postkomunistických krajinách. Podieľali sme sa na tvorbe zásad zákona o rozhlasovom a televíznom vysielaní, ktorý v Českej a Slovenskej Federatívnej republike vytvoril podmienky pre vznik duálneho systému rozhlasového a televízneho vysielania, čím výrazne ovplyvnil tvorbu pluralitného informačného prostredia a umožnil vznik komerčného televízneho a rozhlasového vysielania. V spolupráci s prof. Prusákom sme sa mohli podieľať na formovaní vnútorných právnych noriem Slovenskej televízie, akými sa v zmysle prijatého zákona stali Štatút Slovenskej televízie, Štatút Rady Slovenskej televízie, Programový kódex Slovenskej televízie. Treba zdôrazniť, že prvá schválená podoba Štatútu programových pracovníkov Slovenskej televízie (vytváral priestor pre slobodný výkon profesie redaktorov a dramaturgov) vznikla na pôde Únie slovenských televíznych tvorcov práve vďaka spolupráci s prof. Jozefom Prusákom.

Paralelne s touto legislatívno-právnou činnosťou začala ÚSTT iniciovať aktivity, ktorých cieľom bolo dosiahnuť informovanosť občanov  Slovenskej republiky o zmysle a význame verejnoprávnych médií v demokratickej spoločnosti. Pre túto činnosť sa nám podarilo nadviazať spoluprácu najprv s nemeckými Friedrich Neuman Stiftung, Friedrich Ebert Stiftung a neskôr aj s anglickým British Council. Vďaka nim, ale hlavne vďaka pomoci českého publicistu žijúceho v Paríži a dlhoročného vydavateľa Lettre International pána Antonína J. Liehma sme zorganizovali prvé semináre, ktoré v našom prostredí prezentovali princípy verejnoprávneho vysielania v Európe za účasti významných osobnosti z Nemecka, Čiech a Anglicka. Zborníky zo seminárov O verejnoprávnej televízii (1991), Princípy televízie vo verejných službách (1992), O dramatickej tvorbe v anglickej televízii (1992-3) sú dodnes zdrojom inšpirácie pre riešenie postavenia autorskej tvorby vo verejnoprávnych médiách.

Zlomový moment v činnosti Únie nastal na jeseň roku 1992, kedy z iniciatívy čerstvého štátneho tajomníka Ministerstva kultúry SR pána Ivana Mjartana došlo na poslednom zasadnutí predsedníctva Slovenskej národnej rady (pred jej zmenou na Národnú radu SR ) k porušeniu zákona o Slovenskej televízii. Predsedníctvo si v rozpore so zákonom o Slovenskej televízii prisvojilo právo odvolať ústredného riaditeľa a navrhnúť a vymenovať svojho kandidáta. Svojim rozhodnutím odvolalo z funkcie pána Mariána Kleisa ml. a vymenovalo pána Petra Maleca. Výbor Únie reagoval protestom proti porušeniu zákona a Ministerstvo kultúry SR reagovalo nevyplatením príspevku na činnosť, ktorý mala Únia potvrdený predošlým ministrom kultúry pánom Ladislavom Snopkom.  Na základe tejto skutočnosti sa Únia musela z finančných dôvodov vzdať pracovníčok svojho sekretariátu a hľadať nových partnerov na spoluprácu.  Neskôr nám pán minister Dušan Slobodník vysvetlil, že MK SR našu činnosť podporí (aj finančne), ak preukážeme, že je dostatočne národná...

Treba priznať, že až do tohto obdobia požívali umelecké združenia prakticky socialistickú výhodu; ich aktivity boli stabilne financované z rozpočtu Ministerstva kultúry SR. Na jednej strane táto skutočnosť mala svoje opodstatnenie hlavne v období, keď sa v rámci liberalizácie dostávali tvorcovia kultúry mimo zamestnaneckého vzťahu s kultúrnymi inštitúciami a „neviditeľná ruka trhového mechanizmu“ kvalitnú domácu umeleckú tvorbu viac-menej ignorovala. Umelecké združenia sa snažili saturovať zachovávanie a rozvíjanie estetických a etických hodnotových kritérií v spoločnosti organizáciou prehliadok, výstav, oceňovaní a pod..  Na strane druhej financovanie zo štátneho mešca sa stávalo obojkom na krku umeleckých zoskupení. Úniu tento obojok natoľko priškrtil, že začala strácať schopnosť komunikácie výboru s členskou základňou a obmedzilo to tiež jej možnosti vystupovať na verejnosti.

Napriek horeuvedenej skutočnosti sa nám v roku 1993 podarilo dosiahnuť dva zásadné úspechy.  Z iniciatívy Únie a v spolupráci s autorskou ochrannou spoločnosťou LITA, ako aj so Slovenským filmovým zväzom, Asociáciou slovenských audiovizuálnych režisérov, Asociáciou slovenských filmových režisérov, Združením divadelníkov Slovenska a spisovateľskými organizáciami sme pripravili a v rokovaní s vedením STV presadili prijatie dvoch významných hromadných licenčných zmlúv, ktoré výrazne ovplyvnili vývoj v oblasti výkladu autorského práva. Riešili zabezpečenie autorských práv a podmienok používania literárnej časti audiovizuálnych diel a autorských práv a podmienok používania audiovizuálnych diel režisérov.  Po prvý raz sa vtedy podarilo obhájiť autorstvo režiséra. Dnes si už málokto spomenie, že do roku 1993 režisér nemal nárok na odmenu za použitie svojho diela; teda na tzv. tantiémy. Režijná zmluva však riešila aj ďalšie pracovno-právne náležitosti, súvisiace s odchodom režisérov zo Slovenskej televízie do externého prostredia v roku 1992. Žiaľ STV túto časť zmluvy po polroku jej platnosti zrušila. Obe hromadné zmluvy však vytvorili precedentnú situáciu, vďaka ktorej sa podarilo zaviesť analogické autorsko-právne podmienky aj pre iné subjekty používajúce audiovizuálne diela, vrátane komerčných. Spomínaná „neviditeľná ruka trhového mechanizmu“ a neexistencia exaktne pomenovateľných kritérií kvality umeleckej tvorby však spôsobili, že pod tlakom komerčných exaktne pomenovateľných záujmov dnes už všetky televízie, vrátane tej verejnoprávnej bezohľadne tieto autorské práva a nie len režisérom „vykupujú“.

Druhou významnou udalosťou bol podpis zmluvy o spolupráci s STV, v rámci ktorej STV vstúpila s Úniou do spolupráce pri organizovaní a vyhodnocovaní televíznej tvorby prostredníctvom ocenenia TELEMÚZA. Projekt výročného vyhodnocovania televíznej tvorby však vznikol na pôde ÚSTT už skôr a na jeho realizácii sa výrazne podieľali páni Karol Strážnický a Ľuboš Jariabka. Lenže osud tohto oceňovania bol prinajmenšom rovnako spletitý ako vývoj celého audiovizuálneho prostredia v SR. V roku 1993 sa TELEMÚZA po prvý raz udeľovala za prítomnosti ústredného riaditeľa STV (Petra Maleca), i keď bez výraznejšej účasti verejnosti. O rok  (medzitým sa opäť zmenil ústredný riaditeľ) bol pripravený priamy prenos z udeľovania ceny v Divadle L+S, avšak nový ústredný riaditeľ STV prof. Ivan Stadtrucker oň neprejavoval záujem a kvôli zabezpečeniu jeho účasti sme termín museli preložiť. Perličkou tohto priameho prenosu bolo, že pán ústredný riaditeľ odovzdával ceny umelcom, o ktorých pár týždňov predtým vo svojom televíznom vystúpení vyhlásil, že ich diváci na obrazovke nechcú. Spomínal vtedy pána Milana Markoviča a dvojicu Olivera Andrásyho a Vandu Vacvalovú, pre ktorých ocenenie vo verejnej ankete hlasovali práve televízni diváci...

Lenže čas bežal a pána Stadtruckera nahradil pán Darmo. Toho už jeho politickí presadzovatelia stihli pred Úniou varovať a preto - bez ohľadu na to, že TELEMÚZA vznikla na pôde Únie – nám oznámil, že STV v roku 1995 bude TELEMÚZU organizovať, vyhodnocovať, udeľovať a vysielať bez podielu ÚSTT. TELEMÚZA sa však dnešných dní v rukách pána riaditeľa Darma a jeho nasledovníkov už nedožila. Od tých čias vstúpila Únia do spolupráce so Slovenským filmovým zväzom a obe organizácie organizujú a udeľujú v spolupráci s Literárnym fondom SR oceňovanie najkvalitnejšej filmovej a televíznej tvorby Cenou IGRIC dodnes.

Vráťme sa však ešte k roku 1994. Z hľadiska Únie bol totiž spojený ešte s ďalšími skutočnosťami. Únia privítala, že pán prof. Stadtrucker bol vlastne prvým ústredným riaditeľom, zvoleným v súlade so zákonom. Na druhej strane sa, žiaľ, veľmi rýchlo ukázalo, že „papierovo“ najdisponovanejší kandidát“ si v praxi nevie rady nie len s riadením organizácie, ale aj s elimináciou politických direktív. Do toho prišlo odvolanie premiéra SR (pána Mečiara) a vytvorenie koaličnej vlády premiéra Jozefa Moravčíka. Únia v tejto situácii presadzovala korektné riešenie zastúpenia spoločensky akceptovaných osobností v Rade STV, teda aj s účasťou zástupcov novovzniknutej opozície. Výsledkom bola rada – podľa nášho názoru – zložená naozaj z osobností. Nás potešilo, že po prvý raz (a žiaľ dosiaľ aj posledný) bol do Rady Slovenskej televízie zvolený bez politických záväzkov aj kandidát nezávislého občianskeho združenia Únie slovenských televíznych tvorcov – pán prof. JUDr. Jozef Prusák, CSc, ktorého si následne rada zvolila za svojho predsedu.  Dodnes sme presvedčení, že v tomto orgáne pôsobil hádam najsystémovejšie a najkompetentnejšie. Doba sa však „vymkla z kĺbov“ a po polroku bol spolu s ostatnými členmi rady v novembrovej noci „dlhých nožov“, alebo ak chcete „dlhých jazykov“ odvolaný. I tak mu za nás všetkých patrí aspoň vďaka.

Poznanie, že „papierové predpoklady“ na riešenie problémov verejnoprávnej televízie (a tým aj podmienok pre vznik kvalitnej pôvodnej televíznej tvorby) nestačia, nás priviedol ku konštatovaniu, že ak chceme naozaj riešiť reálnu situáciu, nemôžeme iba predkladať návrhy riešení a spoliehať sa, že si ich niekto osvojí a dôsledne zrealizuje.  Pánu Stadtruckerovi sme totiž v roku 1994 predložili analýzu prakticky všetkých zásadných materiálov STV aj s návrhmi na riešenie akútnych problémov. Iniciatíva však zostala bez odozvy.  To bolo dôvodom, prečo sme začali uvažovať o vytvorení tímu, ktorý by riešenia nie len predkladal, ale sa aj uchádzal o právo realizovať ich z pozície manažmentu STV. V tejto súvislosti nás potešilo, keď  ďalší ústredný riaditeľ - pán Jozef Darmo - nedlho po svojom zvolení dokonca v tlači uviedol, že na sekretariáte našiel materiály Únie, o ktorých súdi, že je škoda, ak už dávno neboli uvedené do praxe. Skutočná škoda však nastala vo chvíli, keď ich začal do tej praxe uvádzať, no urobil z nich nefunkčné a nepoužiteľné paškvily, predovšetkým preto, že s Úniou odmietal ďalšiu intenzívnejšiu spoluprácu.

V roku 1994 a následne v roku 1995 sme v spolupráci s prof. Prusákom (ktorého doba taktiež zmietla z funkcie predsedu Rady STV)  na základe trojročných praktických skúseností z uplatňovania Zákona o STV pristúpili k príprave návrhu zákona nového. Dôvodom boli aj viaceré retardačné novely, ktoré medzitým prijal parlament (napr. Zákon o niektorých opatreniach v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania), ale aj rozdelenie Československa, ktoré bolo z hľadiska televízneho vysielania absolútne nepripravené, a z ktorého sa STV dodnes – podľa nášho názoru - nemala možnosť spamätať. Náš návrh nového zákona sme rozoslali na sekretariáty všetkých politických strán, zastúpených v parlamente. Jediná politická strana, ktorá o tento návrh prejavila záujem bola Demokratická strana. Na stretnutí s jej čelnými predstaviteľmi pánmi Petrom Zajacom a Františkom Šebejom sme dostali aj otázku, či by Únia akceptovala, ak by si DS osvojila tento návrh a predložila ho ako svoj návrh do parlamentu. Výbor ÚSTT túto ponuku privítal. K jej  realizácii však, žiaľ, už nedošlo...

Deväťdesiaty piaty rok bol rokom, keď sa pripravovalo vysielanie TV Markíza – prvej razantnejšej komerčnej konkurencie dovtedy monopolnej STV - a keď sa zároveň vedenie STV chystalo prepúšťať pracovníkov – „zhodou okolností“ zase raz práve programových. Neexistoval relevantný projekt fungovania verejnoprávnej televízie, existovala iba – ako vždy – predstava, že STV zamestnáva priveľa zamestnancov. Ako vždy vedenie tvrdilo, že preč pôjde administratíva. Ako vždy, preč išli predovšetkým kvalifikovaní a skúsení tvoriví pracovníci. Verejnoprávna Slovenská televízia strácala svojich profesionálne zdatných zamestnancov (významná časť z nich sa zjavila v titulkoch novovzniknutej TV Markíza) a Únia pri tejto príležitosti zorganizovala prvú sviečkovú slávnosť pri múre STV  v Mlynskej doline. Avizovali sme úmrtie verejnoprávnosti. Vedeli sme prečo... ..a vedeli sme tiež, že sa to vrchnosti páčiť nebude...

Viaceré inštitúcie začali požadovať od výboru ÚSTT zoznam jej členov.  ...a vedenie STV založilo kontra združenie – Združenie televíznych pracovníkov. Predsedom sa stal pán Ing. Medzihradský. Vrátili sa časy, keď sa dramaturgom a redaktorom neodporúčalo spolupracovať s niektorými tvorcami. Byť členom ÚSTT sa nevyplácalo.

Ale ani „daromné“ časy neboli pre vládnucich politikov dostatočne lojálne. ...a hlavne, Slovenská televízia išla dolu vodou. Rada STV dostala pokyn a opäť zmenila riaditeľa.  Hovorilo sa o koncepciách, ale rozhodovalo sa na základe sníčkov. Vlastne, nerozhodovalo sa. Bolo rozhodnuté!

V deväťdesiatom šiestom sa v parlamente objavil návrh privatizovať program STV 2, neskôr nazvaný „Muškovej zákon“, podľa spoluautorky návrhu pretože jej poslanecký spolu-navrhovateľ sa včas stal veľvyslancom v exotickej krajine (Mexiko), kde sa dalo zrejme lepšie trénovať cyklistov (Kamil Haťapka). Únia znovu zapálila sviečky pri televíznom „múre nárekov“ a v Deň pamiatky zosnulých avizovala úmrtie druhého verejnoprávneho kanálu.

...a čuduj sa svete! O licenciu na STV 2 sa okrem iných uchádzalo štúdio Dovina na čele s bývalým programovým námestníkom pána Darma PhDr. Milošom Mistríkom, CSc.. Únia v spolupráci s Odbormi audiovizuálnych tvorcov spracovala materiál, ktorý upozorňoval na nesystémovosť týchto snáh a ich rozpor s verejným záujmom. Iniciovali sme stretnutie s vtedy vznikajúcou modrou koalíciou a získali jej záujem postaviť sa proti privatizácii legislatívnou cestou. Iniciovali sme tiež stretnutie predstaviteľov pravicovej modrej koalície s ľavicovým poslancom za SDĽ Milanom Ftáčnikom a dohodli  kooperáciu SDĽ, reprezentovanú aj Petrom Weisom s modrou koalíciou. Na tomto základe s paragrafovým znením pána Ftáčnika a s dôvodovou správou, ktorú tvoril materiál Odborov audiovizuálnych tvorcov a ÚSTT, ako aj s podporou celej vtedajšej opozície vznikla tzv. „Ftáčnikova novela“, ktorá zabránila privatizácii STV 2 a bola prakticky jedinou právnou normou za štyri roky tretej vlády Vladimíra Mečiara, ktorú sa podarilo opozícii v parlamente presadiť. Predchádzala tomu trištvrte ročná mediálna kampaň Odborov audiovizuálnych tvorcov a Únie slovenských televíznych tvorcov a nekonečné presviedčanie koaličných i opozičných politikov.

Medzitým sa nám podarilo získať nového partnera (Nadáciu Hannsa Seidela), ktorý nám pomáhal zabezpečovať osvetové semináre o zmysle verejnoprávnej televízie. Na spoluprácu sme získali anglický British Know How Fund, americký US Aid a Francúzsky inštitút. S nimi sme usporiadali medzinárodný seminár Etika a rozvoj komunikačných systémov, ktorý mal za cieľ upozorniť slovenskú spoločnosť na potrebu spracovania štátnej mediálnej politiky, ako základnej filozofie informačnej, kultúrnej a vzdelávacej komunikácie spoločnosti. Zúčastnili sa na ňom americkí, francúzski, nemeckí, slovenskí, českí a anglickí odborníci.

Na základe výzvy opozičných strán sme následne spracovali projekt na vytvorenie odborného tímu na prípravu koncepcie zákonov, garantujúcich zabezpečenie potrieb demokratickej informačnej spoločnosti v oblastí elektronických médií v SR. Projekt sa nerealizoval – nenašli sa energia a prostriedky. Spolupodieľali sme sa na opozičnej mediálnej konferencii o médiách. Iniciovali sme pracovné stretnutia s mediálnymi zástupcami politických strán, so snahou pripraviť nový zákon o Slovenskej televízii ešte pred voľbami, pretože sme vedeli, že verejnoprávna televízia a verejnoprávny rozhlas budú tým prvým, čo v prípade vyhratých volieb bude musieť nová vládna koalícia riešiť. Žiaľ, koalícia vyhrala, ale nebola politická vôľa....

Usporiadali sme s našimi nadačnými partnermi seminár Verejný záujem v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania. Iniciovali sme stretnutia politických strán, na ktorých sme sa snažili dosiahnuť dopracovanie nového zákona o Slovenskej televízie na báze našich návrhov z roku 1994 a 1995. Upozorňovali sme na porušovanie zákona vedením STV. Od vedenia STV sme si – pochopiteľne - vyslúžili vysťahovanie z kancelárie v budove STV... a tak sme zostali bez peňazí, tým pádom aj bez sekretariátu, a teraz už i bez strechy nad hlavou.

V období tretej vlády V. Mečiara sme sa aktívne zapájali do činnosti Otvoreného fóra Zachráňme kultúru a podieľali sme sa na jeho pôde na spracovaní koncepcie kultúry. Ďalej sme organizovali v tom čase  jediné celonárodné ohodnocovanie kvalitnej audiovizuálnej tvorby na Slovensku cenou IGRIC v spolupráci so Literárnym fondom SR a Slovenským filmovým zväzom. V tejto súvislosti nám prislúcha vyjadriť poďakovanie vtedajšiemu predsedovi SFZ Dušanovi Trančíkovi a Výboru SFZ za pomoc, ktorú nám v čase finančnej, morálnej a spoločenskej krízy poskytli. Naše poďakovanie patrí tiež pani Eve Hlaváčkovej za pomoc, ktorú nám poskytla ako reprezentant Hanns Seidel Stiftung e/V zastúpenie v SR. ...a poďakovanie tiež patrí našim dobrovoľníckym administratívnym spolupracovníčkam pani Zuzane Tóthovej a Alene Odlerovej

Zástupcovia ÚSTT sa však podieľali a podieľajú aj na činnosti ďalších organizácií a inštitúcií, pôsobiacich v oblasti kultúry. V samotnom počiatku transformácie spoločnosti z centrálne riadeného hospodárstva do liberálneho trhového hospodárstva Únia participovala na československej kultúrnej iniciatíve nazvanej Rada na obranu kultúry, ktorá upozorňovala na skutočnosť, že bez primeraného legislatívneho a ekonomického zabezpečenia bude kultúra tou zložkou spoločnosti, ktorá sa v nastoľovanom trhovom mechanizme dostane na okraj jej vedomia a záujmu. ...stalo sa!!!

Následne a z rovnakých dôvodov sme sa podieľali na snahe vytvoriť na Slovensku Parlament kultúry, ktorý by v zastúpení všetkých zložiek a oblastí kultúry formuloval jej potreby a koncepcie v oblasti duchovnej transformácie spoločnosti. Tieto iniciatívy však nikdy nedozreli do takého štádia, že by akokoľvek ovplyvnili politické zápasy a procesy privatizácie socialistického majetku a devastáciu ducha krajiny. 

Už sme spomenuli spoluprácu s autorskou ochrannou organizáciou LITA. Po prijatí zákona o umeleckých fondoch sa zástupcovia Únie pričinili o zveľadenie podpory tvorivej audiovizuálnej činnosti Literárnym fondom SR.  O významné zreformovanie kedysi socialistickej inštitúcie, koncentrovanej na spisovateľskú obec sa pričinili zástupcovia Únie páni Juraj Lihosit a Miloš Končok, ktorí o.i. presadili vytvorenie samostatnej sekcie Literárneho fondu pre oblasť filmu, televízie a video tvorby aj s primeraným podielom na príjmoch Literárneho fondu v prospech audiovizuálnych tvorcov. Aj vďaka ich pôsobeniu bolo možné udržať tradíciu nezávislého udeľovania výročnej ceny a prémii IGRIC a podpory vzniku scenárov audiovizuálnych diel.

Únia už začiatkom deväťdesiatych rokov vstúpila do spolupráce so Slovenským filmovým zväzom pri riešení problematiky slovenskej kinematografie. Jej členovia sa podieľali na tvorbe niekoľkých verzií návrhu kinematografického zákona a následne audiovizuálneho zákona. No pri všetkej snahe sa nám v tom čase ešte spoločne nepodarilo zabezpečiť dostatočne relevantné zdroje na tvorbu kinematografických diel. Ani spoločnými silami sa nám nepodarilo zabrániť technologickej, finančnej a personálnej devastácii technologickej bázy filmového štúdia Koliba.

Únia slovenských televíznych tvorcov tiež aktívne participovala na aktivitách tretieho sektora a niekoľko rokov mala svojho zástupcu v Grémiu tretieho sektora, ktoré sa výrazne pričinilo o prelomenie prekliatia mečiarizmu na slovenskej politickej scéne..

V júni 1998 výbor ÚSTT poveril troch svojich členov, aby v spolupráci s Odbormi audiovizuálnych tvorcov a ďalšími odborníkmi spracovali koncepciu návratu verejnoprávneho charakteru Slovenskej televízii. Poverení páni Miloslav Končok, Ladislav Bariak a Ľubomír Fifik v spolupráci s Ľubošom Jariabkom, povereným vedením Odborov audiovizuálnych tvorcov a s prizvaním pánov PhDr. Martina Šmatláka, CSc. a Petra Hledíka tento materiál spracovali a po jesenných voľbách (v ktorých – aj vďaka Grémiu tretieho sektora - zvíťazila nová koalícia), vstúpili do výberového konania na miesto ústredného riaditeľa Slovenskej televízie na jeseň roku 1998. Očakávali sme, že do novo kreovanej Rady STV budú konečne novým parlamentom  zvolené skutočné osobnosti kultúrneho a spoločenského života s blízkym vzťahom k filozofii verejnoprávnych médií. Symptomatické však je, že pri voľbe novej rady v novom parlamente v roku 1998 získal od poslancov nezávislý kandidát ÚSTT významný režisér Miroslav Vido Horňák dva hlasy, kým kandidát HZDS PhDr. Miloš Mistrík, CSc. (spomínate si, že ako bývalý programový riaditeľ STV reprezentoval spoločnosť Dovina vo výberovom konaní na privatizáciu STV 2) získal cez sto hlasov. Rada Slovenskej televízie na základe zákonnej kompetencie napokon rozhodla v prospech iného kandidáta na post ústredného riaditeľa STV. Stal sa ním pán Ing. Milan Materák. Ten členom nášho tímu ÚSTT ponúkol vytvorenie samostatného odboru koncepcií v organizačnej štruktúre STV. Avšak ani tí, ktorí ponuku prijali v ňom dlho nezotrvali a na realizáciu pripravených koncepčných zámerov priestor nedostali.

V roku 1999 boli našim zástupcom (doc. Ľubomírom Fifikom) dopracované koncepčné materiály Únie slovenských televíznych tvorcov do legislatívnej podoby v nových návrhoch zákonov o Slovenskej televízii a o Slovenskom rozhlase Ministerstva kultúry SR. Tie boli postúpené na medzirezortné pripomienkové konanie a verejnú diskusiu. Pán minister kultúry Milan Kňažko uvádzal, že tento návrh nebol prijateľný, pretože prišlo 400 pripomienok. Neuvádza, že návrh bol netradične veľkoryso rozposlaný viac ako sedemdesiatim rezortom a organizáciám z oblasti informačných médií, kultúry a vzdelávania a naviac bol sprístupnený na pripomienkovanie na internete celej slovenskej verejnosti. ...konečne nie kabinetne, ale verejne! Podľa našich informácii nešlo o 400 pripomienok, ale o cca 520. Nečudo: Návrh nebol štandardný a snažil sa korigovať jednak socialistické a jednak politicky účelové ekonomické a riadiace zásady, dosiaľ obsiahnuté v našom právnom systéme.

Pozoruhodné však je, že viaceré navrhované a „neprijateľné“ zásady sa dodnes objavujú vo vyhláseniach  atraktívnych politikov. Pán poslanec a bývalý tieňový minister kultúry HZDS Dušan Jariabek napríklad uvádzal, že platby za technické šírenie televízneho signálu by nemala platiť STV, ale štát zo štátneho rozpočtu.  Analogický princíp bol obsiahnutý a tvrdo spripomienkovaný v spomínanom návrhu zákona. Pán podpredseda Výboru NR SR pre kultúru a médiá  Ján Budaj v rozhovore pre tlač spomenul Programovú dohodu (i keď v neprijateľne modifikovanej podobe). Ale tá bola tiež súčasťou spomínaného návrhu. Jej veľmi filozoficky vzdialenou podobou je dnešná „zmluva so štátom“. Mediálna skupina tretieho sektora zase prezentovala koncepciu tzv. dozornej rady, avšak aj tá bola zahrnutá v našom návrhu MK SR z roku 1999. Začalo sa tiež hovoriť o potrebe zapracovať zákon o koncesionárskych poplatkoch, resp. platbe za verejnú rozhlasovú a televíznu službu  do zákona o STV, resp. SRo. Spomínaný návrh to v zmysle koncepčných materiálov Únie a v nadväznosti na koncepciu Programovej dohody navrhoval. Hovorilo sa o nevyhnutnosti previesť majetok štátu do majetku STV. Náš návrh zákona počítal aj s tým.

Svojho času mala Únia slovenských televíznych tvorcov v osobe Ladislava Bariaka zastúpenie v Rade vlády SR pre masmédiá. Následne minister kultúry Milan Kňažko  navrhol a vláda schválila nové zloženie tohto orgánu tentoraz už zníženého o jednu úroveň na  Radu Ministra kultúry SR pre masmédiá, v ktorom pán minister avizoval zastúpenie odborníkov. Pre odborníkov z ÚSTT sa tam však miesto nenašlo. V logike doby tým teda bolo nepriamo povedané: Odborníkom je ten, kto sa komusi práve teraz pre čosi hodí. Kto sa nehodí, nech si len spokojne „pindá“ ďalej. Nepočuť ho!!!

Počas nie veľmi vydareného obdobia riaditeľovania pána Milana Materáka, ktorého sa nie veľmi slávne zúčastnil aj člen koncepčného tímu Únie a dlhoročný jej mimoriadne agilný spolupracovník Ľuboš Jariabka (známy svojim konceptom internácie predošlého manažmentu na 28.poschodí budovy programu) sa zástupcovia Únie opätovne zúčastňovali na riešení krízového riešenia ekonomiky STV. Náš návrh, aby Vláda SR namiesto všeobecnej a neadresnej dotácie verejnoprávnej televízie, ktorá jej umožní ovplyvňovanie obsahu vyrábaných programov, prevzala na seba  náklady spojené s výsostne technickou stránkou šírenia programu, napokon nebol realizovaný, pretože v priebehu rokovaní došlo k privatizácii štátnych telekomunikácií, čím vláda stratila priamu možnosť takúto koncepciu realizovať.

V roku 2000 v súvislosti s výzvou Výboru pre kultúru a médiá NR SR na predkladanie návrhov na voľbu členov Rady STV Únia po konzultácii s ďalšími partnerskými organizáciami z oblasti kultúry vyhlásila, že teraz, ani v budúcnosti nebude navrhovať kvalifikovaných kandidátov na voľbu členov mediálnych rád, keďže platný zákon umožňuje aj politickým stranám a poslancom NR SR navrhovať svojich politických kandidátov, ktorých si potom v pléne NR SR volia podľa politických kritérií a odborníci na danú problematiku sú pre nich nezaujímaví.

V roku 2003 Rada STV pristúpila k ďalšej voľbe ústredného riaditeľa STV. Medzi kandidátmi bol aj pán Richard Rybníček, bývalý riaditeľ TV JOJ, ktorý sa istý čas kontaktoval aj s mediálnou skupinou tretieho sektora. Z tohto zdroja mal tiež k dispozícii prakticky všetky zborníky z medzinárodných seminárov ÚSTT o podstate a fungovaní verejnej služby v oblasti televízneho vysielania v Európe. Výberové konanie tentoraz prebehlo transparentne. Vrátane verejného vypočutia kandidátov. Po oboznámení sa s koncepciami kandidátov ÚSTT konštatovala, že koncepcia pána Rybníčka je najbližšie predstave a poznatkom  ÚSTT o fungujúcej verejnoprávnej televízii a vyjadrila mu podporu. Rada STV pána Rybníčka zvolila a parlament ho vymenoval za riaditeľa STV.  No už pri prvom pokuse o kontakt  Výboru ÚSTT s novým vedením sa ukázalo, že konkrétne kroky nového manažmentu budú v príkrom rozpore s proklamovanou koncepciou.  Vo chvíli, keď sa členovia Výboru ÚSTT pokúšali tieto nezhody dostať na verejnosť prostredníctvom periodickej tlače, narazili na bariéru nezáujmu publikovať ponúkané príspevky v celej širokej škále mienkotvorných médií SR. Tak sa stalo, že manažment pod vedením pána Rybníčka za tichého súhlasu verejnosti rozpredal z majetku STV všetko, čo sa dalo, rozpustil zvyšky dramaturgie STV, ako aj podstatnú časť tvorivej realizácie. Vďaka týmto skutočnostiam dosiahol pozitívne ekonomické výsledky, a vďaka nim aj titul manažér roku 2005, o.i. aj s takýmito hodnoteniami: „Richard Rybníček dokázal to, čo dovtedajší riaditelia ani neskúsili - urobiť z STV firmu, ktorá pracuje na klasickom podnikateľskom princípe, a tým uzavrel jednu z hlbokých dier na únik verejných a štátnych prostriedkov. Inak povedané, to, čo sa kazilo od roku 1990, napravil za dva roky. Dajme mu ešte viac času.“(Trend 2005) Richard Rybníček však uzavrel svoje pôsobenie skôr, než nastúpil nový predseda Vlády SR...  Podľa dostupných správ z právneho odboru STV mnohé pracovno-právne kauzy z čias jeho pôsobenia sú dosiaľ aktívne... Dlho zostane v povedomí jeho konštatovanie, že to, čo je to verejný záujem v televíznom vysielaní nikto nikdy nepomenoval. ...a to mal k dispozícii všetky zborníky z našich medzinárodných seminárov, kde sa pomaly o ničom inom, ako o verejnom záujme v televíznom vysielaní nehovorí. Čo mu však uprieť naozaj nemožno, to je skutočnosť, že sa jemu a jeho tímu statočne podarilo rozbiť dramaturgiu STV a s ňou aj podstatnú časť tvorivého zázemia Slovenskej televízie.

Určite to nie je optimistický výpočet skutočností, ktoré pri svojom vzniku chcelo pozitívne ovplyvniť občianske združenie Únia slovenských televíznych tvorcov. Viacerí z tých, čo sa o lepšie výsledky usilovali aj s rizikom ohrozenia vlastnej kariéry, sa už tohto stavu nedožili. Viacerí z nich stratili silu a chuť reagovať už aj na také udalosti, akou bolo zlúčenie verejnoprávnej televízie s verejnoprávnym rozhlasom, hoci v roku 1993, keď do parlamentu (dnes už nebohý) pán poslanec HZDS Roman Zelenay ako prvý priniesol podobný návrh, Únia bola prvá proti, keďže to považovala za snahu politikov dostať dve najvplyvnejšie médiá pod jedno vedenie, ktoré by bolo ľahšie manipulovateľné než tie dve. 

Myslím si, že ústup z pozície energického oponenta a mediálneho „hráča“ nastal v Únii po zdecimovaní tvorivého zázemia v Slovenskej televízii, ktoré sa uskutočnilo v niekoľkých etapách.  Prakticky vždy bola personálna „redukcia“ motivovaná na jednej strane prezamestnanosťou a na druhej strane vysokými nákladmi Slovenskej televízie na tvorbu a prevádzku. O tom, čo sú to „vysoké“ a čo „nízke“ náklady na kultúru sa v tejto krajine ešte nediskutovalo. Od každého dosadeného, či zvoleného riaditeľa sa fakticky očakávalo, že výrazne zníži náklady a tým aj ekonomickú stratu STV, ba či dokáže dokonca vykázať úsporu. Keď sa to napokon podarilo riaditeľovi Rybníčkovi, bol to dôvod na oslavu. Že dôsledkom bolo markantné zníženie pôvodnej domácej audiovizuálnej produkcie, to nikto prakticky nezaregistroval. O jej kvalite už ani nehovoriac. ...a pokusy Únie reflektovať tieto skutočnosti boli voči ekonomickým argumentom nezaujímavé. Tu sa ukázali ako nerealizovateľné základné programové tézy ÚSTT prijaté na ustanovujúcom Valnom zhromaždení ÚSTT 28.januára 1990.

Na tentoraz úspešnom rokovaní o obnovení zmluvy o spolupráci medzi STV a ÚSTT pán (už bývalý) generálny riaditeľ RTVS Václav Mika o.i. poznamenal: “Žiaľ, mňa nikto neodvolá za nekvalitný program. Ak ma odvolajú, tak pre peniaze...“

Druhým dôvodom, pre ústup Únie z pozícií bola skutočnosť, nadväzujúca na prvý fakt; znižovanie stavov programových pracovníkov STV spôsobilo ich rozptyl v audiovizuálnom, a nie len v audiovizuálnom prostredí. Tí, čo zostali, stratili garanciu slobody tvorby a kreatívnosti, tí, čo odišli, zamestnali sa buď v komerčných médiách (začala vysielať Markíza a neskôr aj JOJ-ka), často za ďaleko výhodnejších podmienok (o ktoré by bola škoda prísť), alebo sa uplatnili v úplne inom podnikateľskom prostredí. Mnohí autori, pôvodne naviazaní na redaktorov a dramaturgov STV prestali písať; stratili impulzy a motiváciu.

Výsledkom tejto situácie je, že STV sa postupne stala a stáva z hľadiska vysielacej skladby „nesvojprávna“; minimálne iniciuje vznik vlastnej produkcie a je stále viac odkázaná na ponuku externej produkcie. Áno, môže si vyberať! Ale je tá ponuka, z ktorej si má možnosť vyberať  skutočne to, čo by verejnoprávna televízia ponúkať divákovi mala?

Tretím a nie nezanedbateľným dôvodom je spoločenské povedomie o televíznej tvorbe a vysielaní. Kedysi na jednom medzinárodnom seminári ÚSTT nás pán Antonín J.Liehm varoval: „Nenechte si vnutit peoplemetry! Jestli se Vám sem dostanou, zlikviduje Vám to kvalitní televizní tvorbu.“ ...nechali sme si ich vnútiť a logicky sa nám tým potvrdilo aj ďalšie pravidlo iného českého klasika Jana Wericha: „To je blbý, to se bude líbit!“ ...a zdá sa: „vono se to líbí...!“ Protiváhou peoplemetrov by mohla byť kvalitná televízna recenzistika a teória. Máme ju? Kedy ste, prosím čítali, alebo počuli seriózny rozbor televízneho programu? Nie! Nemám na mysli marketingové články v denníkoch a komerčných časopisoch. Uveďte mi jediný seriózny časopis, ktorý by pravidelne hodnotil televízne vysielanie a televíznu produkciu na Slovensku! ...a ich dopad na kultúrne povedomie spoločnosti? Slovenský film má časopis Film.sk. ...a porovnajte počet divákov v kinách, s počtom pravidelných divákov slovenských televíznych kanálov!...

Čo teda šialencom z Výboru ÚSTT zostáva? Aktívna členská základňa podobne ako v ostatných umeleckých zoskupeniach rapídne klesá, pretože občianske združenia lukratívne objednávky tvorby zabezpečovať nedokážu a nemôžu, čím sa stávajú neatraktívnymi pre nastupujúce generácie televíznych tvorcov. V procese vylepšovania situácie v televíznej tvorbe má zase postoj Únie relevanciu zodpovedajúcu rozsahu svojej aktívnej členskej základne. To je dôvod, prečo sa v posledných rokoch podstatná časť našej činnosti venuje predovšetkým už len formám oceňovania kvalitnej televíznej tvorby predovšetkým prostredníctvom IGRIC-a, resp. podpore pôvodnej televíznej, alebo ak chcete audiovizuálnej tvorby (ak vôbec vznikne...), prostredníctvom svojich zástupcov v komisiách Literárneho fondu SR a Audiovizuálneho fondu SR. Okrem toho nominujeme zástupcov televíznych záujmov do rozličných pracovných skupín a inštitúcii ( Neformálna pracovná skupina MK SR pre prípravu novelizácie Autorského zákon, alebo Koaličná rada Slovenskej koalície pre kultúrnu diverzitu).

I keď sa v konfrontácii so širokým záberom aktivít ÚSTT v prvej a sčasti druhej dekády existencie ÚSTT zdá, že naše združenie v tretej dekáde stráca zmysel, stále je tu aspekt oprávnenosti nášho právneho subjektu vyjadrovať sa v prípade potreby k verejnému záujmu a k záujmom televíznych tvorcov. Stále totiž nie je vylúčené, že hlas občanov raz budú brať do úvahy aj zvolení!!! ...alebo vyvolení???

 

      Snímka hore - foto Ľubomír Vladár  / snímky dolu - foto Fedor Bartko

 

Kontakt

Únia slovenských televíznych tvorcov Bajzova ul. 14
821 08 Bratislava

+421944126240 ustt1990@gmail.com