Stanovisko ÚSTT

24.07.2022 19:49
Výbor Únie slovenských televíznych tvorcov, ako reprezentant profesijnej organizácie
umelcov Slovenska, venujúcich sa televíznej, no nie len televíznej tvorbe prijal 15.júla
2022 toto
 
STANOVISKO
 
k návrhu zákona o profesionálnycxh umelcoch a iných profesionáloch v kultúre
 
a
 
k návrhu zákona o Komore profesionálnych umelcov a iných profesionálov v kultúre
 
a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
 
ktoré pripravilo do legislatívneho procesu Ministerstvo kultúry SR
a predložilo na diskusiu kultúrnej obci Slovenskej republiky v júli 2022
Po preštudovaní predmetných zákonov nám predovšetkým prichodí konštatovať, že sa
Ministerstvo kultúry SR nešťastným spôsobom ujalo myšlienky, predloženej pred
niekoľkými rokmi Slovenskou koalíciou pre kultúrnu diverzitu, ktorá zoskupuje
dominantné profesijné organizácie umelcov z oblasti výtvarného, hudobného,
slovesného, divadelného a audiovizuálneho umenia v podobe návrhu tzv. Štatútu
slobodného umelca, a ktorého zmyslom bolo predovšetkým vytvoriť legislatívnu oporu
špecifického postavenia tejto kategórie spoločensky, kultúrne, ale i ekonomicky
aktívnej časti občanov Slovenskej republiky, ktorých pracovné, sociálne a ekonomické
podmienky produkcie spoločenských hodnôt nie je možné mechanicky začleniť do
súčasného systému podnikateľského prostredia trhového systému. ÚSTT, ako člen
SKKD sa pritom cíti byť spoluautorom pôvodnej verzie Štatútu slobodného umelca.
Predložené návrhy si z pôvodného konceptu osvojili iba potrebu evidencie tzv.
profesionálnych umelcov, do ktorej priradili aj kategóriu tzv. iných profesionálov
v kultúre, čím bezohľadne odignorovali špecifiká podmienok tvorby autentickej
pôvodnej kultúry a posunuli ju opäť do prostredia živnostenského podnikania. Tento
koncept pokračuje v eliminácii záujmov samotných prvotných tvorcov umeleckých diel
- ich autorov – ktorá je zjavná už v platnom zákone o Fonde na podporu umenia....
z roku 2014,. Už vtedy ustanovenie inštitútu „Profesionálneho umelca“ v paragrafoch
25 a–d a §§ 26 a 26a bol pomenovaný „bezzubý“ princíp evidencie profesionálnych
umelcov, pripomínajúci socialistickú evidenciu tzv. umelcov v slobodnom povolaní,
ktorá už v tom čase privádzala do nepríčetnosti príslušníkov štátnej bezpečnosti pri
štandardnom legitimovaní občanov ČSSR. Systém v platnom, rovnako ako
v navrhovaných zákonoch stanovuje podmienky zápisu a evidencie umelcov, avšak bez
toho, že by tieto skutočnosti mali reálny dopad na ich spoločenské a právne
postavenie, či akokoľvek riešili zohľadnenie ich špecifických podmienok pre tvorbu
a spôsob obživy v právnom systéme Slovenskej republiky. Výnimkou je snáď iba
skutočnosť, že ich evidencia v systéme bude mať pozitívny vplyv na uchádzanie sa
o podporu vo fondoch, s ktorých zachovaním Ministerstvo kultúry SR zatiaľ počíta
(Fond na podporu umenia a Audiovizuálny fond). V oboch prípadoch ide však o fondy,
ktoré v konečnom dôsledku majú za cieľ podporovať čosi, čo sa dnes nazýva „kultúrny
priemysel“, teda čosi, čo by malo byť prioritne servisom tvorby, výroby a distribúcie
umeleckých diel. V dôsledku to však znamená, že samotní umelci sú v plnej miere
 
odkázaní na milosť a nemilosť tzv. „iných profesionálov v kultúre“, ako ich platný
zákon o Fonde umenia nazýva. Platný i navrhované právne normy fakticky vytvárajú
iba obmedzený priestor pre podporu samotnej umeleckej tvorby, ktorá sa v podstate
stáva plne závislou na producentoch, vydavateľoch, či objednávateľoch umeleckých
diel, teda „iných profesionáloch v kultúre“. Priestor pre podmienky na vytvorenie
samotného diela sa totiž stáva plne závislý od ich záujmu a predpokladu uplatnenia sa
predmetného diela na trhu, teda na možnostiach jeho komerčného zhodnotenia.
V tejto filozofii je potom logické, že dnes predkladané návrhy zákonov o
profesionálnych umelcoch a iných profesionáloch v kultúre... a následne zákona
o Komore profesionálnych umelcov a iných profesionálov v kultúre vo svojich
záverečných ustanoveniach prinášajú aj návrh na zrušenie dosiaľ existujúcich a reálne
fungujúcich umeleckých fondov (literárneho, hudobného a výtvarného viď. Zákon č,
13/1993 Z.z. o umeleckých fondoch v znené neskorších zmien a dodatkov), ktorých
činnosť je - dosiaľ ešte stále - zameraná na podporu slobodnej a nezávislej,
komerčným, či ak chcete obchodným podmienkam nepodriadenej umeleckej tvorby.
Teda tvorby, ktorá poctivo reflektuje nie libido respondentov, ale reálny vývoj
spoločenských vzťahov a filozofie vývoja spoločnosti, teda toho, čo od začiatkov vývoja
ľudskej civilizácie bolo - a veríme, že ešte stále je – zmyslom a poslaním kultúry.
Vzhľadom na to, že – podľa nášho presvedčenia - navrhované zákony neprinášajú
riešenie reálnych problémov a spoločenského, sociálneho a existenčného postavenia
poctivých tvorcov umeleckých hodnôt a nevytvára pre nich prakticky žiadnu reálnu
motiváciu registrácie sa ako profesionálnych umelcov, či dokonca ako členov Komory
profesionálnych umelcov Výbor ÚSTT považuje predložené návrhy zákona
o profesionálnych umelcoch a iných profesionáloch v kultúre... a zákona o Komore
profesionálnych umelcoch a iných pracovníkov v kultúre za slepú uličku riešenia
súčasnej situácie kultúry v Slovenskej republike.
V tejto súvislosti odporúčame opustiť koncept monštruózneho subjektu, združujúceho
na základe zákona všetky rôznorodé zložky kultúrnej obce, podriaďujúce ich
rozhodovacím právomociam ôsmych členov predsedníctva komory, sústrediť sa na
dopracovanie a optimalizovanie existujúceho mechanizmu fungujúcich umeleckých
fondov a hľadať priemet špecifických sociálnych, zdravotných a existenčných potrieb
tvorcov kultúrnych hodnôt, pomenovaných v návrhu štatútu slobodného umelca,
predloženom Slovenskou koalíciou pre kultúrnu diverzitu do právneho poriadku
Slovenskej republiky.
V Bratislave 15. júla 2022
 
Za Výbor Únie slovenských televíznych tvorcov
Fedor Bartko, predseda
doc. Ľubomír Fifik, prvý podpredseda

Kontakt

Únia slovenských televíznych tvorcov Bajzova ul. 14
821 08 Bratislava

+421944126240 ustt1990@gmail.com